Overig
Hier vind u handige en praktische informatie over uiteenlopende onderwerpen.
Gezondheidsinformatie
De gezondheidsinformatie wordt verzorgd door Thuisarts.nl en is samengesteld door het Nederlands Huisartsen Genootschap.
Hier vindt u betrouwbare informatie over gezondheid en ziekte:
- bij vragen en klachten thuis
- voor, tijdens en na uw bezoek aan de huisarts
Klik op een letter in het alfabet bovenaan op de website van Thuisarts.nl om een aandoening te vinden.
Urine brengen
Voor het brengen van urine ter controle op blaasontsteking verzoeken wij u uw klachten telefonisch door te geven. De assistente kan u dan het een en ander uitvragen en spreekt met u af hoe en wanneer u urine komt brengen.
Wij ontvangen urines dagelijks tot 10.30uur.
Indien u niet heeft gebeld, kunt u uw klachten op het daarvoor bestemde formulier invullen. Deze liggen bij de balie. Zorg er voor dat uw naam op het potje staat.
Het potje mag u dan samen met het formulier (dubbelgevouwen) in het daarvoor bestemde luikje in het toilet neerzetten.
U wordt door de assistente terug gebeld over de uitslag.
Jaarverslag 2023
Klik op de onderstaande knop voor het jaarverslag 2023
Klachten / suggesties
De zorgverleners van onze huisartsenpraktijk doen hun uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Gelukkig verloopt het contact tussen patiënt en zorgverlener meestal naar ieders tevredenheid. Toch kan het gebeuren dat u als patiënt ontevreden bent over het handelen van de zorgverleners in onze huisartsenpraktijk. U kunt hier op verschillende manieren iets mee doen.
1. In het algemeen kunt u de klacht het beste eerst met uw huisarts bespreken, hoe moeilijk dat voor u misschien ook is. Als de huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan hij/zij ook niet proberen de klacht op te lossen.
Bij voorkeur horen wij bij het maken van een afspraak dat u een klacht wilt bespreken, zodat wij voldoende tijd kunnen inplannen voor het gesprek.
2. U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen via het klachtenformulier. Dit klachtenformulier kunt u afhalen bij de praktijk of hier direct online invullen. De klacht wordt dan door de huisartsenpraktijk zelf behandeld.
3. Als de uitkomsten van het gesprek met de huisarts of de klachtenbehandeling door de huisartsenpraktijk zelf niet naar uw tevredenheid verlopen, dan kunt u een klacht indienen via het Klachtenpunt Huisartsenzorg Twente. De klacht wordt dan door een onafhankelijke klachtenfunctionaris behandeld. Hoe u een klacht bij “Klachtenpunt Huisartsenzorg Twente” kunt indienen, leest u op de website www.khtwente.nl.
Hier kunt u het klachtenformulier downloaden: klachtenformulier
Laboratorium Unilabs (bloedafname)
In Ootmarsum kunt u bloedprikken op de locatie:
- Unilabs, gelegen op de begane grond van zorgcentrum De Molenborgh.
Unilabs heeft ook een prik post in Vasse en in Lattrop:
- Vasse: ’t Eschhoes
Lattrop: Kulturhus
U dient hiervoor een afspraak in te plannen. Dit kan zowel online als telefonisch.
Medische verklaring/ Rijbewijs
Volgens de “Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens”, uitgegeven door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), is de behandelend arts niet de aangewezen persoon om schriftelijk of mondeling verklaringen af te geven omtrent gezondheid, ziekte, invaliditeit, arbeidsongeschiktheid, toewijzing van voorzieningen, reisannuleringen van zijn/haar patiënt.
Ook verklaringen omtrent spreekuurbezoek en informatie over persoonlijke eigenschappen of omstandigheden van de patiënt mogen in dit kader evenmin door de behandelend arts worden verstrekt. Voorzover de instelling, welke een verklaring nodig acht, geen genoegen kan nemen met een verklaring van de patiënt zelf, dient zij hiervoor een onafhankelijk arts aan te wijzen. De behandelend arts kent meestal de criteria niet welke moeten worden gehanteerd om tot een juiste afweging te komen, die nodig is om het doel waarvoor de geneeskundige verklaring wordt gevraagd, te kunnen beoordelen.
Bovendien mag van de behandelend arts, die een bijzondere vertrouwensrelatie met zijn patiënt heeft, niet worden gevraagd dat hij van zijn oordeel in een geneeskundige verklaring blijk geeft, omdat het de vertrouwenrelatie zou kunnen schaden, indien het oordeel niet gunstig voor de aanspraken van de patiënt zou zijn.
Voor meer informatie klik op onderstaande link.
Weigeringsbriefje KNMG
Bovenstaande is ook de reden waarom de huisartsen géén rijbewijskeuringen uitvoeren bij eigen patiënten; dit ondanks het feit dat de gemeente hier geen bezwaar tegen heeft.
Privacyreglement
Onze praktijk beschikt over een privacyreglement.
Doel van het reglement is vastlegging van een aantal maatregelen die de huisartsenpraktijk heeft genomen om zeker te stellen dat er zorgvuldig met patiëntengegevens wordt omgegaan. Dit reglement is van toepassing op elk verwerking van patiëntgegevens (geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd), die in een bestand zijn of worden opgenomen.
Online inzage dossier
Uw medische gegevens thuis bekijken. Hoe doet u dat?
Bent u bij de huisarts geweest? Uw huisarts zet uw medische gegevens in zijn computer in uw medische dossier.
Bijvoorbeeld:
- het advies van de huisarts
- de uitslagen van onderzoek
- de lijst met uw medicijnen
U kunt uw medische gegevens daarna online lezen op uw eigen telefoon of computer. Dat kan nadat u veilig inlogt. U heeft dan meer informatie om samen met ons te praten over uw gezondheid en om een keuze te maken over uw behandeling.
Wilt u de gegevens over uw gezondheid bekijken op internet? U kunt inloggen op een door u gekozen PGO (persoonlijke gezondheid omgeving) Hiervoor moet zich echter eerst registreren.
Voor meer informatie verwijzen u naar:
https://www.pgo.nl/
Eigen risico
Wat valt er niet onder eigen risico:
De zorg van de huisartsenpraktijk. Dit betreft alle telefoontjes, spreekuren en visites.
Wat valt er wel onder eigen risico:
Als de huisarts extra onderzoek aanvraagt zoals foto’s, bloedonderzoek of kweken, u medicatie toedient of voorschrijft.
Ook als de huisarts u verwijst naar een andere hulpverlener of naar het ziekenhuis kan dit vallen onder het eigen risico.